Der, die, das? – Most végre rendet teszünk a káoszban!

June 10, 2024
I

Egyik visszatérő tanuló-mumus, ha németül tanulunk, a névelők, pontosabban mondva a főnevek nemének kérdése, mely a ritkábban használt szavak esetében néha még az anyanyelvi beszélőknek is fejtörést okoz. A németben ugyanis minden főnévnek van grammatikai neme (németül: Genus). Ez eddig még rendben is lenne, de a szavaknak gyakran nem egyezik meg a grammatikai neme a biológiai nemmel (németül: Sexus), gondoljunk csak a „das Mädchen” (’kislány’) vagy a „das Model” (’férfi vagy női modell’) szavakra. De az sem logikus, hogy a kalap szó miért hímnemű (der Hut), mikor kalapot férfiak és nők is hordanak, vagy a busz szó miért „der Bus”, amikor busszal mindenki utazik, még a kalapos hölgyek vagy kislányok is. 😊

A német nyelv ezen tulajdonsága gyakran az egyik legnagyobb kihívás a nyelvtanulóknak, erről számos a témában készült mém is tanúskodik.

Tekintsük át, mely szabályszerűség segíthetnek eligazodni a látszólag kaotikus rendszerben, és nézzük meg, hogyan érdemes tudatosan bánnunk a nyelvtanulás során a német nyelv ezen fura tulajdonságával.

Azt elöljáróban érdemes leszögezni, hogy németül teljesen máshogy kell tanulni, mint angolul vagy más idegen nyelven. Míg angolul a „kutya” = „dog”, a „kutyák” = „dogs”, a „könyv” = „book”, a „könyvek” = „books”, addig németül a „kutya” = „der Hund”, a „kutyák” = „die Hunde”, a „könyv” = „das Buch”, a „könyvek” pedig „die Bücher”. Világos különbség, hogy míg az angol nem jelöli a grammatikai nemet és pár kivételtől eltekintve „-s” morfémával képzi a többesszámot, addig a németben a különböző nemek a névelőn fejeződnek ki (der, die, das) és a többesszám képzésére is rengeteg különböző morféma áll rendelkezésre, melyet az adott szóval meg kell tanulnunk. Tehát míg, ha angolt tanulunk 1 szó = 1 megtanulandó információ („kutya” = „dog”), addig a németben 1 szó = 3 megtanulandó információ („kutya” = „der” + „Hund” + „-e”).  

Kicsit segít a helyzeten, hogy – mint általában mindenben a nyelvben – ebben is van némi logika, amit ha megtanulunk, sokkal könnyebb dolgunk lesz a nyelvtanulás során.

Az egyik ilyen logika a szavak jelentéséből fakad:

Bizonyos jelentésű szavak adott grammatikai neműek, így minden, a fő jelentéskategóriához tartozó szóhoz adott névelő társul.

Például az autómárkák mindig hímneműek, tehát „der BMW”, „der Porsche”, „der Opel”, „der Suzuki”, a tört számok mindig semleges neműek, tehát „das Viertel” (=’negyed’), „das Zweidrittel” (=’kétharmad’) stb., és még folytathatnánk, de sokkal egyszerűbb, ha táblázatosan összeszedjük ezeket a teljesség igénye nélkül.

Hímnemű főnevek (der)

  • évszakok (pl. der Sommer = nyár)
  • hónapok (pl. der März = március)
  • a hét napjai (pl. der Montag = hétfő)
  • égtájak (pl. der Norden = észak)
  • csapadékok (pl. der Regen = eső)
  • szelek (pl. der Wind = szél)
  • hegyek (majdnem az összes, pl. der Mount Everest)
  • autómárkák (pl. der Opel)
  • vonatok (pl. der IC = intercity vonat)
  • a legtöbb alkoholos ital (kivétel: sör = das Bier; pl. der Wein = bor)
  • férfit jelölő foglalkozások (pl. Arzt = orvos férfi)

Nőnemű főnevek (die)

  • számok (pl. die Eins = egyes szám)
  • motorbicikli márkák (pl. die BMW = BMW motorkerékpár)
  • repülőgépek (die Boeing)
  • hajók neve (die Titanic)
  • virágok és fák (majdnem az összes, pl. die Tanne = fenyő)
  • nőt jelölő foglalkozások (pl. die Krankenschwester = ápolónő)

Semleges nemű főnevek (das)

  • tört számok (pl. das Drittel = harmad)
  • színek (pl. das Rot = piros szín)
  • az ABC betűi (pl. das A)
  • fémek (majdnem az összes, pl. das Eisen = vas)
  • szállodák (pl. das Hilton)
  • mozik neve (pl. das Cineplexx)

A másik logika nyelvtani eredetű:

A képzővel képzett szavak esetén a képző meghatározza az adott szó nemét, míg nem képzővel képzett szavak esetén a képzés módja dönti el a névelőt. Nézzük meg ezeket táblázatosan, összefoglalva.

Hímnemű főnevek (der)

  • Képzővel képzett szavak:

-er (férfit jelölő foglalkozás képzője, pl. der Lehrer = férfi tanár)

-ler (pl. der Künstler = művész)

-ner (pl. der Gärtner = kertész)

-ling (pl. der Lehrling = tanonc)

-ig (pl. der Honig = méz)

-ich (pl. der Teppich = szőnyeg)

-ar (pl. der Kommentar = megjegyzés)

-är (pl. der Sekretär = férfi titkár)

-ist (pl. der Polizist = rendőr)

-ismus (pl. der Sozialismus = szocializmus)

-ent (pl. der Referent = referens)

-eur (pl. der Ingenieur = mérnök)

-or (pl. der Direktor = igazgató)

  • igéből képzett, rövidülő szavak (-en végződés nélkül, pl. einkaufen [’bevásárolni’] --> der Einkauf [’bevásárlás’])

Nőnemű főnevek (die)

  • Képzővel képzett szavak:

-in (nőt jelölő foglalkozás képzője, pl. die Lehrerin = tanárnő)

-heit (pl. die Klarheit = tisztaság)

-keit (pl. die Fähigkeit = képesség)

-schaft (pl. die Mannschaft = csapat)

-ung (pl. die Bewegung = mozgás)

-ei (pl. die Konditorei = cukrászda)

-age (pl. die Etage = emelet)

-anz (pl. die Distanz = távolság)

-enz (pl. die Existenz = létezés)

-euse (pl. die Fritteuse = olajsütő)

-ie (pl. die Industrie = ipar)

-tät (pl. die Universität = egyetem)

-tion (pl. die Tradition = hagyomány)

-thek (pl. die Bibliothek = könyvtár)

-ik (pl. die Musik = zene)

-ur (pl. die Natur = természet)

  • igéből képzett főnevek, melyek -t-re végződnek (pl. fahren = ’utazni’ --> die Fahrt =’út, utazás’)

Semleges nemű főnevek (das)

  • Képzővel képzett szavak:

-chen, -lein, -erl kicsinyítő képzőkkel képzett főnevek (pl. das Händchen = kezecske)

-ment (pl. das Parlament = parlament)

-tum (pl. das Datum = dátum)

-um (pl. das Museum = múzeum)

-ing (pl. das Doping = dopping)

  • Infinitiv alakból képzett főnevek (pl. essen [’enni’] --> das Essen [’érkezés’]

  • melléknévből képzett általános jelentésű főnevek (pl. neu [’új’ melléknév] --> das Neue [’új’ főnév]

Mit tanácsolunk, azon kívül, hogy a fenti táblázatban lévő információkat tanuld meg alaposan? Nos, német szavakat tanulni másképp kell, mint mondjuk angolt, ezt tudatosítsd magadban. Amikor megtanulsz egy új szót, ne csak magát a szót tanuld meg, hanem tanuld a névelővel együtt, így megtanulod a nemét, és tanuld hozzá egyúttal már a kezdetektől fogva a többesszámot is. Mindig. Minden körülmények között! Jó hír, hogy a többesszámot tekintve is van némi logika, de erről egy későbbi blogcikkünkben írunk majd.
Érdemes a főnevek tanulása során színeket használnod, és már színesen felírni a szavakat a szótárfüzetbe az alábbi logika szerint: kék szín = hímnemű főnevek, piros szín = nőnemű főnevek, zöld szín = semleges nemű főnevek. Később, a tanulás során pedig érdemes a főnév nemének megfelelő színű papírra írni egy listába az azonos nemű szavakat, tehát az összes megtanulandó hímnemű szót kék papírra, az összes nőneműt pirosra és az összes semleges neműt zöldre. A vizualitásnak nagy szerepe van a tanulásban, így a színek használatával könnyebben rögzülhet a helyes névelő, pontosabban fogalmazva a szavak neme is.