Egy korábbi blogcikkünkben már olvashattatok hasznos tippeket és tanácsokat, melyek segíthetnek abban, hogy helyt tudjatok állni a szóbeli nyelvvizsgán és magabiztosan vághassatok bele ebbe a vizsgarészbe. Ebben a blogcikkben ezúttal az írásbeli nyelvvizsgához szeretnénk segítséget nyújtani további tippekkel és tanácsokkal. Az írásbeli nyelvvizsgákon biztosan találkozhattok olvasott szövegértést, hallás utáni értést és íráskészséget mérő feladatokkal, amelyeknek természetesen feltétele a szókincs és a nyelvtani szabályszerűségek ismerete és azok alkalmazása. Az alábbiakban mi is kitérünk mindhárom területre és mindegyikhez adunk tippeket és tanácsokat.
Lássuk tehát ezeket a tippeket és tanácsokat, amelyek segíthetnek nektek az írásbeli nyelvvizsgán és a felkészülés során:
Akármilyen nyelvvizsgára készültök, mindenképpen tájékozódjatok, hogy pontosan milyen feladatokból áll az írásbeli nyelvvizsga, hogy mik az elvárások és hogyan értékelik az egyes feladatokat. Nézzétek meg jól és gyakoroljatok az elérhető mintafeladatokon keresztül is.
Nagyon fontos, hogy az írásbeli nyelvvizsgák szinte kivétel nélkül szövegalapúak, tehát az egyes részkészségek mérésekor szövegekkel fogtok találkozni, így elengedhetetlen a szövegekben való magabiztos tájékozódás képessége. Javasoljuk, hogy már a készülés során is mindig szövegekkel dolgozzatok, hogy kiigazodjatok a szövegekben. Olvassatok tehát szövegeket idegen nyelven! Erre alkalmasak lehetnek az adott szintnek (A1-C2) megfelelő újságcikkek, rövid hírek vagy izgalmas irodalmi szövegek (pl. novellák, elbeszélések stb.).
A szövegekkel kapcsolatban fontos még megemlíteni az olvasási stratégiákat. Akkor fogtok tudni sikeresen eligazodni a szövegekben és megoldani a szöveghez kapcsolódó feladatokat, ha ismertek olvasási stratégiákat, a megfelelőt ki tudjátok választani és tudjátok azt olvasás közben alkalmazni. Például sok írásbeli nyelvvizsgán találkozhattok az olvasott szövegértés résznél újságcikkekkel, ahol ki kell szűrni a fontos információkat, ehhez meg kell találni a szövegben a kulcsszavakat. Érdemes a készüléskor összegyűjteni néhány fontos olvasási stratégiát és begyakorolni azok alkalmazását. Milyen stratégiákra is gondolhattok itt? Például: az előbb említett kulcsszavak megkeresése és jelölése a szövegben, amik segítségével megragadható a szöveg lényege, az olvasás során az előzetes tudás, valamint az ismert elemek, nevek, számok, képek, nemzetközi szavak (pl. információ) felhasználása a szöveg megértéséhez, bizonyos szövegrészek újraolvasása, jegyzetek készítése a szöveghez stb.
Több nyelvvizsgán is előfordul az olvasott szövegértés mérésénél olyan feladat, hogy a szöveget össze kell foglalni vagy az összefoglalást ki kell egészíteni. Ebben az esetben is biztos, hogy az olvasás során aláhúzott, megjelölt legfontosabb információt tartalmazó kulcsszavakra lesz majd szükség.
Gyakori feladattípus az is, hogy címet kell rendelni rövidebb szövegekhez vagy egy hosszabb szöveg bekezdéseihez. Elsőként meg kell nézni és érdemes jelölni is, hogy a megadott címekben mi az a kulcsgondolat vagy kulcsszó, ami segítheti az olvasót. Majd ezután az adott szövegben vagy szövegekben is érdemes jelölni azokat a gondolatokat, szavakat, amik tartalmilag összekapcsolódhatnak a címekkel és a végén leszűkíteni a lehetőségeket.
Bizonyos nyelvvizsgák esetén találkozhattok továbbá lyukas szövegekkel, amelyekben pótolni kell a hiányzó elemeket. Itt is nagyon fontos, hogy az adott szöveget elsőként áttekintsük globálisan, tudjuk, hogy a szöveg miről szól és lássuk, hogy milyen típusú elemek hiányoznak belőle (pl. segédige, elöljárószó, kötőszó stb.). Ezután alaposan elemezzük a mondatokat, hogy milyen mondatrészek, illetve milyen szófajú szavak hiányoznak. Itt meglévő nyelvtani tudásunkra támaszkodhatunk.
Az olvasáshoz hasonlóan a hallott szövegértés esetében is igaz, hogy hallgassatok a készüléskor sok autentikus idegen nyelvű szöveget (pl. hírek, podcastok), nézzetek filmeket, sorozatokat, bármit, ami érdekel titeket. Nagyon fontos, hogy ne féljetek attól, hogy nem értetek meg minden szót egy idegen nyelvű (esetleg kicsit gyorsabb tempójú) hanganyagban. Koncentráljatok mindig a lényegre és azokra az információkra, amikre szükségetek van az adott feladatok megoldásához. Érdemes a hallgatáskor is stratégiákat összegyűjteni és azokat begyakorolni (pl. hogyan lehet a meg nem értett információra a megértettből következtetni).
Mind az olvasott, mind a hallott szövegértési feladatoknál igaz az, hogy a szövegeknél a lényegre koncentráljatok. Próbáljátok megragadni a szöveg fő mondanivalóját, a lényeges pontokat és ne arra törekedjetek, hogy szóról szóra akarjátok megérteni a szövegeket. Fontos szerepe van a szövegkörnyezetnek, amiből sok esetben következtethetünk pl. bizonyos szavak jelentésére vagy adott szövegrészek megértésében is segíthet.
Akármilyen nyelvvizsgát választotok, minden esetben pontosan és alaposan olvassátok el az egyes részeknél a feladatot, hogy mit kell csinálni és mennyi idő áll rendelkezésre. Azon ne csússzatok el, hogy nem azt csináljátok, amit kell vagy nem oda írjátok be a jó megoldást, ahova kell. Vannak nyelvvizsgák, ahol a válaszokat, megoldásokat egy külön lapon kell megadni. Ügyeljetek rá, ha ilyennel találkoztok.
Az íráskészség vizsgarésznél már a készüléskor nézzétek meg a mintafeladatokat, hogy milyen szövegtípusok fordulhatnak elő a vizsgán, mit kell írni (pl. baráti levelet, panaszlevelet, érvelő szöveget stb.). Írjatok sok szöveget előzetesen, kezdjétek egy mintaszöveggel, ahol tudatosítjátok az adott szövegtípus felépítését, a sajátosságait. Ehhez gyűjtsetek tipikus kifejezéseket, szófordulatokat. A szövegeitekben, szövegtípustól függetlenül, mindig strukturáljátok a gondolataitokat, legyen a szövegek gondolatmenete világos és jól követhető. Ha jól be tudjátok osztani az időtöket, érdemes az íráskészség feladatoknál a szövegek megírása előtt egy rövid vázlatot készíteni, ahol megtervezitek a szöveg vázát és a legfontosabb pontokat. Utólag is feltétlenül olvassátok el a szövegeket és ellenőrizzétek azokat, ha hibát vesztek észre benne, javítsátok.